Blog
  • Glavna stran
27
09
2020

3 načini kako postati boljši trener

Končati fakulteto za šport ali dobiti licenco za fitnes trenerja je v resnici le začetek poti do uspešne kariere osebnega trenerja. Ker je ta pot trnova in težka, marsikomu ne uspe. Tokrat sem napisali 3 nasvete, ki se jih verjetno niste učili pri opravljanju študija in licence, ampak vam lahko takoj pomagajo postati boljši trener.

1. Govori manj, poslušaj več.
Ključ do uspešnega rezultata je resnično poznavanje strank. Tukaj ne mislim le njihovih gibalnih vzorcev ali prehranskih navad. Seveda, to je temelj našega dela. Delaj gibalne teste, da odkriješ morebitne disfunkcionalne gibe. Spremljaj prehrano, da lahko posreduješ in izboljšaš napredek.

Ko sem bil mlajši trener, sem bil »obseden« s testiranjem, da zadanem in dam najboljše vaje v trening. Ampak z leti sem ugotovil, da je vsak trening v resnici testiranje. Z vsakim treningom imam priložnost spoznati človeka in njegovo gibanje. Ni mi treba ugotoviti vsega naenkrat. Naše delo, to je delo trenerjev, naj bo navdušiti človeka s treningi, da nam da čim več takšnih možnosti testiranja.


Potrudi se izvedeti, zakaj so se sploh lotili svojega fitnes potovanja. Kaj je njihova resnična motivacija. Izgubiti ali pridobiti 10 kg je lep cilj, ampak hkrati pa nič posebnega. Razen če se ne bo kaj korenito spremenilo v njihovih življenjih, ko dosežejo ta cilj. Mogoče si bodo lahko spet zavezali superge stoje, se lotili s svojimi otroki in partnerjem športa, ki so si ga vedno želeli igrati. Mogoče jim kilogrami sploh ne pomenijo veliko, ampak je zanje pomembna sprememba, da svet doživljajo drugače, da lahko začutijo vsako mišico v svojem telesu in da pomembni ljudje v njihovem življenju prepoznajo njihov trud in uspeh. Mogoče se ti bo zdelo nesmiselno, ampak za njih je to lahko nekaj ogromnega.

Tudi najboljši program ne more preprečiti obdobja, ko se napredek ustavi. Takrat je čas, da damo globoko motivacijo v ospredje. Da spomnimo ljudi, zakaj so sploh začeli.

»Za vsako stranko se vedno znova opomnim: njihovo telo, njihovi cilji, njihovo življenje. Nima vsak ambicij imeti 6-packov in to moramo kot trenerji spoštovati. Vsak trenutek treninga naj bo podrejen njim. Oni so vozniki, jaz sem le sopotnik.«

Več bomo izvedeli o ljudeh, boljšo izkušnjo treninga jim lahko zagotovimo. Najboljši način je, da začnemo poslušati.

Zakaj govorim o izkušnji treninga in o programu treninga?

Če bi ljudje iskali le program, bi se mi imenovali programerji in ne trenerji. Osebni pristop je tisti, ki priveže stranko na trenerja in trenerja na stranko.

»Ko mi stranka zaupa svoje cilje, želje, ovire, postane to tudi zame osebno.« Njihov cilj postane moj cilj. Oni ne trenirajo več le zase. Trenirajo tudi zame. Ljudje bomo dali vedno več od sebe, če delamo še za nekoga.

2. Individualizacija ni le izbira vaj, ampak mnogo več

Kako bi sestavil program 40-letni gospe, visoki 170 cm, ki tehta 75 kg, nima zdravstvenih/gibalnih težav in si želi izgubiti 5 kilogramov v dveh mesecih?

Kljub temu da se odgovorijo razlikujejo od trenerja do trenerja, večina odgovori s kombinacijo vaj za stabilnost/mobilnost, vajami za moč in vajami, ki bremenijo srčno-žilni sistem.

Potem trenerje vprašam, kaj pa če imaš 2 enaka primera, ampak gospa Nevenka je direktorica marketinškega podjetja, vodja, bivša športnica, komunikativna. Česar koli se loti, se loti sistematično, strukturirano in je ponavadi uspešna.

Drugi primer je gospa Suzana, ki dela v zdravstvu, je tiha, sramežljiva. Nikoli se ni ukvarjala s športom. Večkrat je poskušala shujšati in vedno neuspešno. Za fitnes se je odločila, ker je njena sodelavka prej uspešno shujšala v našem fitnesu.

In to je tisto, kjer lahko nadaljujem izobraževanje z mladimi trenerji, željni učenja. Tega enostavno po navadi ne učijo na licencah za trenerja. Tukaj je prelomna točka, ko moramo dodati človeški dodatek našemu programu.

Ekstravertni ljudje bodo sami od sebe veliko govorili in naše delo, delo trenerjev, naj bo ohranjanje pozornosti na treningu, ker se hitro zgodi, da so odmori predolgi in pozornost pri izvajanju vaj upade. Pri introvertnih ljudeh pa bomo morali spodbujati pogovor, iskati skupne točke, sicer ne bomo navezali tistega pristnega odnosa, o katerem sem pisal prej.

Ker je gospa Nevenka v fitnesu z jasnim ciljem in obožuje statistiko in podatke, bi jo aktivno vključil v program. Vsak trening bi zabeležil, spremljal napredek in hkrati dodal mogoče kakšen trening za doma.

Gospe Suzane pa ne bi obremenjeval s podatki. Vaje bi spreminjal bolj poredko, kot bi to recimo počel z Nevenko. Bolj kot strog trener bi ji ponujal socialno podporo in delal z njo v timu.

Ne le način komunikacije tudi proces učenja je lahko individualiziran.

Za nekoga je »kolena ven, hrbet raven, stisni zadnjico« čisto dovolj, za drugega človeka je to kot tuji jezik. Enostavno ne bodo razumeli.

Nekateri si bodo najbolje zapomnili, če uporabljamo vizualne komentarje: npr. Predstavljaj si pomarančo med lopaticami. Stisni sok iz nje, ko zaveslaš.
Ali pa, predstavljaj si svojo jutranjo, vročo kavo na ledvenem delu, ko si v planku. Ne polij niti kapljice.

Poslušalci imajo recimo radi močno verbalizacijo. Za takšne »stisni rit« ne bo dobra izkušnja za si nekaj zapomniti. Kot odlični poslušalci bodo razumeli tvoje besede in jih spremenili v akcijo.

Kinestetični tipi učencev najraje poskušajo izvajati vajo in se učijo na napakah. Popravi njihovo tehniko (in naredi ponovitve z njimi) in z njimi uživaj v pravilni izvedbi.

Bralci/pisatelji najraje berejo. Namesto da jim poveš kaj jesti, jim to lahko pošlješ v obliki članka in bodo to doma naredili v miru.


Za skupinske treninge (boot camp) je ponavadi treba upoštevati raznolikost učencev, da bo vsak imel največ od treninga.

3. Vsak trening je prodaja

Žalostno, ampak resnično dejstvo (tudi če ne delaš kot samostojni trener, ampak delaš v večjem fitnesu, kjer imajo prodajni oddelek) je, da vsak trening prodaja za naslednjega.

V prvi vrsti bodo ljudje ocenjevali kvaliteto treninga po tem, kako se počutijo. Če se počutijo po treningu boljše kot pred njim, bodo potem komaj čakali na naslednjega. In s tem dobimo mi kot trenerji priložnost, da ustvarjamo napredek.
Zaradi tega je toliko pomembno, da se zavedamo, da jih obravnavamo kot osebe in ne kot stroje.

Izkušnje mi govorijo, da tudi hujšanje in težki treningi bodo lahek del, če se bodo pri tem zabavali.

Zakaj to govorim? Ker so finančne težave glavni razlog, zakaj toliko talentiranih ljudi odneha s trenerskim poklicem ali nikoli ne postane »full time trener«.

Prodaja bo vse rešila, bi lahko rekli. Z več prodaje si lahko privoščiš dodatna izobraževanja, nakup opreme, darila za uspehe strank in njihove posebne dogodke.


Za konec. Svoje delo sem preusmeril v Fit City v centru Ljubljane. In tukaj si želimo zgraditi  prostor za ljudi, ki si želijo boljših fizičnih in psihičnih sposobnosti, ampak tudi prostor, kjer trenerji postanejo večji strokovnjaki in boljše osebe. Ustvarjamo izobraževalne delavnice, »delo v senci« z našimi izkušenimi trenerji, mentoriramo in spodbujamo. Vedno smo v iskanju potencialnih trenerjev, željnih napredka. Če si to ti, nam pošlji kratko sporočilo o sebi (in morebitnih preteklih izkušnjah). Če te zanimajo izobraževanja na določeno temo, nam sporoči in mi bomo to organizirali.

How useful was this post?

Click on the star to rate it

As you found this post useful...

Follow me on social media!

avtor: Haris Kajtezovic